CII osiągane
CII (wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla) mierzy, jak skutecznie statek powyżej 5000 GT przewozi towary
lub pasażerów i jest podawany w gramach emitowanego CO2 na ładowność i milę morską.
Pierwsze zgłoszenie CII na podstawie danych z 2023 r. ma nastąpić nie później niż 31 marca 2024 r. Statki otrzymają rating A (wyższy wyższy), B (mniejszy wyższy), C (umiarkowany), D (mniejszy gorszy) lub E (niższy poziom wykonania). Progi ratingowe będą coraz bardziej rygorystyczne do 2030 r. Statek z oceną D przez trzy kolejne lata lub oceną E będzie musiał opracować plan działań naprawczych.
źródło: DNV
źródło: DNV
Obliczanie rocznego CII
Jednostka CII to "gramy emitowanego CO2 na ładowność i milę morską", przy czym ładowność to nośność lub tony brutto, w zależności od typu statku. Ponadto, w celu uwzględnienia specjalnych warunków projektowych i operacyjnych, współczynniki korekcyjne i korekty podróży mogą być stosowane do podstawowych obliczeń CII w celu określenia ratingu.
źródło: DNV
Porady dla Kapitanów
Osiągnięty CII zależy od całkowitego zużycia paliwa i przebytej odległości.
VOYAGER dostarcza na żywo wskaźnik (miernik) osiągniętego CII, który pokazuje wszystkie niezbędne dane:
- uzyskany obecny CII,
- wymagany CII,
- celowany CII,
- obecna ocena (A - E)
Wskazówka zegara pokazuje aktualne położenie statku w granicach ratingów.
Przycisk "CII passage simulation" otwiera okno dialogowe symulacji.
Funkcjonalność ta ma na celu przyspieszenie CII osiągniętego po planowanym przejściu morskim lub postoju w porcie, postoju na kotwicy.
Patrz także:
CII attained simulation - ogólne informacje symulacji dla wskaźnika intensywności emisji dwutlenku węgla (osiągnięty CII)
|
Informacja |
Osiągnięty CII może być korygowany o zużycia związane ze zużyciem paliwa na grzanie lub chłodzenie ładunku, żeglugę w lodach, operacje bunkrowe STS (ship-to-ship). Postoje na stoczniach i wyłączenia techniczne nie są odliczane. |